Followers

Thursday, March 31, 2011

HUKUM DAN AKIBAT TINGGAL SOLAT FARDHU

"KENAPA X MAHU SEMBAHYANG HAH???"


assalamualaikum, semperna hari Jumaat nie ramai kaum adam akan ke masjid utk menunaikan solat Jumaat, tp nie aku tgk ada juga yg x ke masjid ada yg merayau2 di pasaraya dan ada buat endah x endah ja dengan solat Jumaat sedangkan ianya WAJIB!!!


ok, nie kisah pasal solat Jumaat, tp bagaimana pula Solat2 lima waktu yg WAJIB tue??!! nama pon WAJIB tp kenapa ada juga orang yg x melaksanakannya??
hurm..
aku rasa SEMUA UMAT ISLAM pon taw tentang hukum dan akibat klau tinggal solat an?? tp napa la ada yg x solat...napa pandang ringan dgn soal nie??
ok, aku x kata yg aku nie baik sgt, aku nie alim sgt..X..aku kadang2 ada juga terlupa dan lalai.. tp sebagai umat Islam aku nk sgt kita semua melakukan amal kebaikan dan tinggalkan keburukan...


bawah nie ada diceritakan soal hukum dan akibat tinggal sembahyang:


GOLONGAN PENINGGAL SEMBAHYANG.

Keadaan manusia dalam perkara meninggalkan sembahyang ini terbahagi kepada beberapa golongan iaitu:

1-Golongan Yang Menolak Kefardhuannya:

>>Iaitu suatu golongan yang tidak menerima konsep kefardhuan sembahyang maka tempat kembali mereka adalah Neraka Saqar, di mana Allah S.W.T telah berfirman:

"Apakah yang menyebabkan kamu memasuki Neraka Saqar?"Mereka menjawab:"Dahulu(semasa di dunia) kami termasuk orang-orang yang tidak bersembahyang. 
[Al-Muddaththir Ayat 42-43].



2-Golongan Yang Menerima Tapi Tidak Melaksanakannya:

>>Iaitu satu golongan di mana mereka menerimanya (tidak menentang perintah sembahyang) tetapi mereka tidaklah melaksanakannya. Maka balasannya ialah al-ghayy.


Dalam surah Maryam Ayat 59 Allah Taala telah berfirman bermaksud:
"Maka datanglah sesudah mereka pengganti (generasi) yang menyia-nyia (mengabai)kan sembahyang dan mengikutkan segala keinginan maka mereka kelak akan menemui keburukan (atau memasuki sebuah lembah di Neraka).
Al-Ghayy dalam Ayat suci ini, antara lain merupakan suatu lembah di neraka Jahannam atau sebuah telaga di Neraka. Di samping itu ade berpendapat Al-Ghayy itu ialah keburukan/kejahatan dan ada pula berkata kerugian.



3-Golongan Acuh tak Acuh(Bersahaja).

>>Iaitu satu golongan yang tidak memandang berat dan tidak pula mempedulikan sembahyang. Mereka (terkadang) melaksanakannya dalam waktunya atau melewatkannya,(berkeadaan) seperti orang yang bertungkus lumus dalam dunia (keduniaan menyebabkan mereka tidak bersembahyang sehingga) telah terkeluar waktu sembahyang sedang mereka tidak sedar.
Keadaan demikian berlaku secara berulang-ulang kepada mereka maka mereka bersembahyang sesudah keluar waktu tanpa mempedulikan (batas waktu) dan mereka tidaklah menyesal, seperti perangai orang berjaga malam di mana pada biasanya mereka tidak bersembahyang Subuh melainkan sesudah terbit matahari.
Maka mereka ini dan orang sepertinya tidaklah mengutamakan perintah sembahyang dan mereka tidaklah mempedulikannya maka untuk mereka adalah Wail, di mana Wail itu merupakan satu seksaan yang pedih.






~marilah kita sama2 berubah ke arah yg lebih baik dan istiqamah dlm melakukan amal ibadat....Insyallah!!
Renung-renungkan lah!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...