Followers

Saturday, December 17, 2011

☆HUKUM : Jangan bagi orang terasa hati☆

ASSALAMUALAIKUM....

KEPADA SEMUA HAMBA ALLAH DI LUAR SANA....
JANGAN LA NAK MENGATA, MENGHINA, MELAWAK KASAR DENGAN ORANG SAMPAI ORANG LAIN TERASA HATI DENGAN ANDA....
Rasulullah SAW bersabda yang mafhumnya: “Dari Abi Hurairah, Rasulullah SAW bersabda: Janganlah kamu banyak ketawa kerana sesungguhnya banyak ketawa itu mematikan hati.” (Hadis riwayat Al-Imam At-Tirmidzi)


sudah2 la dengan mengata kat orang... pastu gelak2 kat orang, dan janganlah mengata sesuatu yang boleh MENIMBULKAN FITNAH ... dan jangan MEMPERBODOHKAN orang lain dihadapan kawan2 atau dihadapan semua orang... BILA SESEORANG TU DAH TERASA HATI, MEMANG SUSAH !!
kita ingat bukan semua yang boleh kita melawak, bukan semua yang memahami maksud kita., setiap orang ada pemikiran dan perspektif yang berbeza, kalau tersilap taksir dan fikir yang lain, ia boleh memalukan orang lain jugak dan secara tak langsung boleh mendatangkan fitnah.



Jangan berlebihan dalam bergurau senda sehingga menyebabkan ada orang terasa dirinya diaibkan atau dijadikan misalan sehingga memalukan dirinya. Sebaliknya, gurau senda dijadikan salah satu cara menghiburkan hati yang lara atau menyenangkan orang berduka.
Tetapi perlu diingat, gurau senda itu mestilah berkenaan perkara yang benar. Gurauan boleh menyebabkan seseorang mendapat pahala atau dosa.
Contohnya, jika gurauan boleh menyenangkan hati, mengeratkan silaturahim dan perpaduan serta kasih sayang, maka gurauan itu menjadi perbuatan baik yang diganjarkan dengan pahala dari Allah SWT.
Sebaliknya jika gurauan menjadi alasan untuk menyakitkan hati seseorang, ia sudah tentu menjadi perbuatan yang dikutuk Allah SWT. Jangan pula tabiat bergurau senda untuk menyakitkan hati orang lain menjadi kebiasaan menyebabkan seseorang itu tiada rasa bersalah mengutuk atau menghina.

aku takut kalau terjadinya fitnah diantara kita semua,.. SUBHANAALLAH, 
~TOLONG HORMAT ORANG LAIN, KALAU KITA NAK ORANG LAIN HORMAT KITA!!

P/S: untuk peringatan kepada semua dan aku juga..."setiap manusia tak akan lari dari melakukan kesilapan, meminta maaf dan bertaubat lah sebelum terlambat"

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...